Och där föll granen!

Ibland får jag en idé, och den här föll visst även maken i smaken! Knappt 2 veckor senare ligger den nu platt mot marken. Granen alltså!



Vi bor, sägs det, i en trädgård där det en gång har funnits en trädgårdsmästare. Så alla som har bott efter honom har bara avverkat och tagit bort. Nu är det tyvärr inte mycket kvar av hans arbete, desto mera av mitt. Jag är ingen trädgårdsmästare till utbildningen men jag har ändå lyckats skapa en ganska fin trädgård, med ett stort innehåll. Den enorma granen (silvergran?) har vuxit gott, den var riktigt tät upptill, men började se risig ut. Den lilla granen som syns strax bakom är en Koreagran med blå upprättstående kottar. Den ska stå kvar. Grenarna till vänster är en tall lika stor som den gran vi tog ner. Den har pålrot så den ska oxå stå kvar. Trädet till höger är en rönn. Rötterna och jag är inte överens men trädet är vackert och alla bären älskas av fåglarna, så det ska oxå stå kvar.

Här är stora stegen på väg upp. Vi ska ta bort så mycket av de nedersta grenarna vi bara kan nå, så att de inte faller över mina små buskar och mosar dem. Min man är strax under 2 meter lång, så ni ser att det är en stooor stege och ett stooort träd!



Fäller ut stegen.



Och så måste ni ju få se hur den ser ut upptill.



Här får vi hjälp av en vän! Nu är det 2 motorsågar i arbete. Jag och barnen håller oss inne. Vill inte vara i vägen när den faller. Men jag kilar in och ut med kameran för att föreviga detta stora!
Granen är fastbunden vid ett annat träd längre ner i trädgården, för att styra den i rätt fallriktning.



TIIIIIMMEEEEEEER!!! Nu faller den! Seeee uuuuupp! Håll tummen att den inte ramlar på nåt eller någon!


Puuh, det gick bra! Här sitter mina duktiga motorsågs män! De klarade av det fint! Granen föll exakt där den skulle!! Jag är så glad och tacksam!



Här ligger den i all sin prakt! Inte så liten va?
Vi klarade mitt nyplanterade buskparti med några cm. Vissa av grenarna landade mellan buskarna, men allt höll! Vilken precision!



Nu återstår att såga upp den i bitar som går att klyva till ved.



Sista bilden är tagen från övervåningen på vårt hus. Nu ska jag bjuda dem på kaffe och kaka! Kaffet är alldeles strax klart!



Vad ljust och fint det blev! Granen skuggade mycket mer än jag insåg, nu kommer mina växter som stod i regnskugga bli betydligt mycket gladare!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...