Betong modell grande!

I vinter har jag köpt på mig alla böcker om betong jag råkat komma förbi. Suttit och funderat på vad jag skulle vilja göra och var det ska stå i trädgården. Nu har det blivit en urna och ett stort fat efter detta! Förra sommren blev det 2 stora krukor, men de är inte riktigt färdiga måste erkännas...

Fatet är klart och nu måste jag uppfinna nån slags fot som det ska vila på. Det visade sig vara så tungt att jag inte ens orkade lyfta det tillsammans men mannen! Maken fick ställa det på högkant och så välte vi runt det. Jag har gjort det i sandlådan, numera min egen! Barnen är inte alls intresserade vare sig av den eller gräsmattan. Så mer åt mig!
Tungt var det verkligen. Ändå försökte jag göra det tunt, bara såpass att armeringen täcktes. Det är hål i botten. Har inte bestämt mig om det skulle bli fågelbad eller enorm kruka. Det lutar åt kruka... Fast jag har en liten idé om en sån där rökmaskin. Men den kanske är för grund för det.


Aklejor lovade jag visst att detta skulle handla om. Nåja, jag har iallafall varit ute och fotograferat en del av dem. Kommer så småningom.

I helgen blev vi med avenbokshäck. Några trädgårdsvänner tyckte att deras fina (säkert 20 år) gamla berså stod fel. Det var motorsåg eller räddningsaktion som gällde. Modell större även där. Jag släpade med mig maken, spade, släpvagn och vattenflaska. Sen servade jag maken med vatten och pigga hejjarop, plockade bort klipp och verktyg medan han och den husets ägare under nästan en hel dag kämpade i hettan (värmebölja var det förstås!) med att gräva upp den gamla damen.

Sen kämpade jag på egen hand med att gräva ner henne hemma i vår trädgård. Det tog några timmars svett det med. Men jag fick ingen servning och inga hejjarop. Fast jag var så lycklig så det gick rätt bra ändå! Nu har jag vattnat, vattnat och vattnat för att hon ska börja leva upp igen. En rejäl frisering blev det förstås. Det var inte något enormt rotsystem som man skulle kunna tro, men jag klippte henne ganska smal och tog bort merparten blad. En avenbok lär kunna klippas riktigt smal och dessutom föryngringsbeskäras fint med.

Så från att ha haft en trädgård som varit inne på sitt elfte (något frökenaktiga läs unga) år så har vi nu en trädgård med ståtliga 20 år på nacken om man ska gå på åldern på avenbokshäcken iallafall. Simsalabim, vilken skillnad det blev! Från flicksnärta till vuxen dam, det är inte illa!! Måtte den nu bara överleva och börja växa!!!

/Lillianna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...