Rosresan 2013 - Göteborgs Botaniska Trädgård, del 1

Vad är bättre start året än att starta med lite härligt somriga bilder från underbara trädgårdar?
Den här platsen känner nog många igen...

Jag var där tillsammans med mina 'rosforumister'  en väldigt varm dag i juli 2013.


Göteborgs Botaniska trädgård är ju känd för sina fina kombinationer. Här är årets tema, 2013, brons-gult i sommarblomsrabatten.
Riktigt lysande varmt!


Rödbladigt bryter snyggt i allt det gula-oranga. Många är ju rädda för att ha gult i trädgården. Egentligen förstår jag inte varför. För visst blir vi glada av den gula färgen.

På våren blir vi lyriska när vi ser Tussilago. Vi vänder alltid blicken mot Forsythiabuskarna som står som utropstecken och talar om att det kommer mer av våren. Maskrosorna kanske vi inte blir så glad av men när vi ser ett rapsfält så suckar vi och säger att inget kan se mer svenskt ut.

Så varför inte gilla gult?!

 .

Nästan svarta är 'trendigt'. Själv skaffade jag mig en svart viol ett år. Den fröade av sig som värsta ogräset och dök upp i hundratal några år senare.
Nu har det gått några år men den finns här och där fortfarande.


Ett hjärta som kanske symboliserar kärleken till varandra, eller kärleken till naturen. Tolkningen är fri...


Här fotograferade jag Petuinior som vara tiggde om att bli klappade. Mustigt dova i sin färgskala. En färg jag gillar!


Det är en verkligt varm dag och pausa i skuggan är skönt.



Katalpan blommar flitigt!


Hos en del växter får man titta inunder kjolen för att se intressanta saker.


Göteborgs botaniska trädgård är en stor trädgård! Det tar några timmar att knata igenom den. Måste man dessutom prata och peka på växter så kan man lätt tillbringa en hel dag i grönskan.


Liten samling!


Tjusigt., men jag minns inte vad det är för byggnad.... Nån som kan upplysa mig?


Hittade en rondell som låg ensamt som ett kuttersmycke och bara glänste i sin perfektion.


Curryeternell (?) tror jag att den silvriga heter eller Helgonört?. Om det är en sån så är den ettårig eller endast för mycket bra zon. Klarar sig iallafall inte i min lera.


Me like alltså! Men undrar hur det ser ut året efter när alla taklökarna har bebbat av sig?


Nu var det några år sedan jag var där senast så jag skulle gärna ta en tur dit igen! Kanske det kan bli i år!

//Lillianna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...